W podręcznikach zapewne znajdziecie wiele definicji trenera i listy ról, jakie pełni. W zależności od projektu szkoleniowego, oczekiwań klienta, tematyki szkolenia zadania trenera się różnią. Tym samym stworzylibyśmy różne definicje tego, kim właściwie jest trener.
Dla mnie trener łączy w sobie wielu zadań, profesji i kompetencji.
Na samym początku realizacji projektu szkoleniowego trener jest BADACZEM – analizuje sytuację w firmie, identyfikuje potrzeby rozwojowe uczestników szkolenia, które ma przeprowadzić.
Następnie jest PROJEKTANTEM – tworzy program i scenariusz szkolenia, tak aby był „szyty na miarę” dla konkretnej grupy osób.
Później oczywiście jest PROWADZĄCYM szkolenie – do tego zadania najczęściej ogranicza się powszechne rozumienie pracy trenera (bywa utożsamiany z nauczycielem, wykładowcą). Moim zdaniem na tym etapie głównym zadaniem trenera jest inspirowanie do zmian – takie prowadzenie szkolenia, aby uczestnicy chcieli i potrafili sobie odpowiedzieć na pytania co i jak mogą zmienić w swojej pracy/w swoim życiu. Cały warsztat trenerski, metody szkoleniowe z jakich trener korzysta powinny być podporządkowane korzyściom, jakie uczestnicy powinni wynieść ze szkolenia.
Można by też powiedzieć, że po trochu jest tutaj coachem, moderatorem, facylitatorem, ekspertem, doradcą, mentorem. Trener jest też EWALUATOREM – ocenia efekty szkolenia, sprawdza, czy cele jakie zostały ustalone na samym początku zostały osiągnięte i czy zaszła zamiana w zakresie kompetencji, zachowań uczestników szkolenia.
Trener może też być ORGANIZATOREM szkolenia – dbać o całą logistykę i organizację związaną ze szkoleniem (zakupy materiałów szkoleniowych i ich wydruk, rezerwacje hotelu i sali szkoleniowej itp.).
dr Wiesław Talik