Treści szkoleniowe należy przekazać uczestnikom poprzez wykorzystanie odpowiednich metod, które powinny być dostosowane m.in. nie tylko do możliwości odbiorców, wielkości grupy szkoleniowej, ale również fazy procesu grupowego i czasu trwania szkolenia.
Do metod klasycznych zaliczamy m.in wykład, dyskusję, studium przypadku, film, odgrywanie ról, gry, symulacje i aplikacje komputerowe, ćwiczenia pisemne, ćwiczenia w podgrupach. Z kolei do niestandardowych metod możemy zaliczyć m.in. techniki wizualne i rysunkowe, techniki wyobrażeniowe, wykorzystanie humoru oraz absurdu, techniki relaksacyjne, użycie słowa pisanego, praca z ciałem, kreatywne wykorzystywanie rzeczy codziennego użytku (por. Łaguna i Fortuna, 2015).
Na podstawie badań w obszarze psychologii uczenia się można stwierdzić, że lepsze efekty edukacyjne uzyskuje się wówczas, gdy podczas szkolenia angażowane są różne zmysły uczestników, a metody szkoleniowe są urozmaicone.
tekst: dr Iwona Ulfik-Jaworska
Jeśli chcesz dowiedzieć się jakie czynniki sprzyjają nabywaniu wiedzy i umiejętności podczas szkolenia online, zachęcamy do pobrania naszego darmowego e-booka “”Edukacja i spotkania online – angażujące formy prowadzenia zajęć”, który dostępny jest tu: POBIERZ E-BOOKA